Το μέλλον της μετακίνησης είναι στραμμένο στην ηλεκτροκίνηση.
Ο επιστημονικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη, Δημήτρης Μαργαρίτης εξηγεί στην κάμερα της εκπομπής Ο3 της ΕΡΤ3 πώς όλο και περισσότεροι οδηγοί στρέφονται στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η οποία περιλαμβάνει ευρεία γκάμα τέτοιων αυτοκινήτων. Τα ηλεκτρικά που κινούνται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια η οποία είναι αποθηκευμένη στην μπαταρία, τα υβριδικά που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους τόσο ηλεκτρική ενέργεια όσο και καύσιμο αλλά και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά που επιπρόσθετα διαθέτουν πρίζα φόρτισης για την μπαταρία. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι αθόρυβα, έχουν εξαιρετικά καλή επιτάχυνση ενώ οι αυτοματοποιημένες λειτουργίες τους τα καθιστούν ιδανική επιλογή για έναν οδηγό.
Εκτός από την ευκολία στην χρήση τους, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκαλούν ελάχιστη ή μηδενική ρύπανση σε μακροχρόνια κλίμακα υπό τον όρο, ότι οι μπαταρίες που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους κατασκευάζονται με χρήση καθαρής ενέργειας, περιέχουν μικρή ποσότητα επικίνδυνων ουσιών, έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και ανακυκλώνονται.
Αυτό που προς το παρόν φρενάρει τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι η έλλειψη υποδομής για την ηλεκτροκίνηση. Πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών αυτοκινήτων, δείχνουν πως το 75% των σημείων φόρτισης συγκεντρώνονται σε μόλις σε τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες, τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ολλανδία. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις έξι χώρες με τα λιγότερα σημεία φόρτισης, μαζί με την Κύπρο, τη Μάλτα, τη Βουλγαρία και τη Λιθουανία.
Eφόσον έχουν εγκατασταθεί οι υποδομές, η φόρτιση του οχήματος είναι μια απλή διαδικασία. Συνδέεται με ρεύμα είτε μέσω πρίζας είτε μέσω ενός σταθμού φόρτισης. Με τη χρήση του ταχυφορτιστή η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να διαρκέσει από 20 έως 30 λεπτά.
Γιατί να επενδύσει κάποιος στην αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου; Αν και το κόστος αγοράς είναι υψηλό, τα χρήματα που τελικά εξοικονομούνται από το χαμηλό κόστος λειτουργίας του κάνουν γρήγορα την απόσβεση. Ένας οδηγός για να διανύσει μια απόσταση 100 χλμ. με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πληρώσει περίπου τα μισά χρήματα σε σχέση με το εάν χρησιμοποιήσει ένα αυτοκίνητο μέσου κυβισμού που καταναλώνει πετρέλαιο.
Τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα έφτασαν στην ελληνική αγορά το 2014. Έξι χρόνια αργότερα το ενδιαφέρον για την απόκτησή τους συνεχώς διογκώνεται. Αποκορύφωμα η φετινή χρονιά όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 235% σε σχέση με το 2019.
Πλέον κάνοντας κανείς αίτηση μέσω της πλατφόρμας του Υπουργείου Περιβάλλοντος «Κινούμαι ηλεκτρικά», μπορεί να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό όχημα με σημαντική κρατική επιδότηση. Μπορεί ακόμη να επιδοτηθεί για την εγκατάσταση στην κύρια κατοικίας του έξυπνου οικιακού φορτιστή.
Σύμφωνα με τον Άγγελο Μπεκιάρη, Διευθυντή του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Έρευνα στις Μεταφορές σήμερα πήγαμε από το 0% στο 1,5% και ο δρόμος είναι μακρύς μέχρι η χώρα μας να φτάσει το 50%. Σήμερα από τα ηλεκτροκίνητα που πωλούνται τα 2/3 είναι υβριδικά. Επειδή δε δεν υπάρχουν πολλά κλειστά πάρκιγκ υπάρχει δυσκολία να αναπτυχθούν οικιακοί φορτιστές. Το στοίχημα, κατά τον κ. Μπεκιάρη, είναι όπου παρκάρει κανείς να μπορεί να φορτίζει. Παρά τις σημαντικότατες μειώσεις το κόστος παραμένει υψηλό και θα μειωθεί με τη δημιουργία μονάδας παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΥΤΥΧΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΝΙΚΟΣ ΠΙΤΣΙΑΚΙΔΗΣ
Πηγή: ΕΡΤ3